Musica Coronensis, ediţia a XI-a, 2013



Musica Coronensis, ediţia a X-a, 2012

Click pe imagine pentru a descărca afișul original în format PDF
Click pe imagine pentru a descărca afișul original în format PDF


Norbert Petri - 100 de ani de la naştere

Compozitorul Norbert Petri (1912-1978) s-a nascut la Sibiu. isi castiga renumele atat de compozitor prolific cat si de dirijor si director muzical al Teatrului Muzical din Brasov, pe care il infiinteaza in 1954, si a corului “Paul Richter”, infiintat in 1969.

Primul eveniment al editiei jubiliare il are in centrul atentiei pe Norbert Petri, de la a carui nastere aniversam 100 de ani. Recitalul Operei Brasov de la Muzeul Casa Muresenilor va preceda vernisajul expozitiei "Norbert Petri - manuscrise muzicale" ... [Mai mult]


Primă audiţie absolută a Simfoniei nr.1 de Norbert Petri

Your flash plugin version does not match the required version 9.0.0 for this website. Please go to http://www.adobe.com/shockwave/download/

Ediţia a IX-a, 2011


Dezvelirea plăcii comemorative Rudolf Lassel


Poze de la toate manifestările incluse în cea de-a IX-a ediţie puteţi găsi la secţiunea Galerie foto.



Ceremonie de dezvelire a plăcii comemorative - Rudolf Lassel

Rudolf Lassel - 150 de ani de la naştere

Rudolf Lassel (1861-1918) s-a născut la Braşov în 1861. Orientarea muzicală o dobândeşte cu siguranţă la Leipzig, unde urmează cursurile Conservatorului Regal din 1880 până în 1883. Sub îndrumarea cunoscutului muzician Salomon Jadassohn, Lassel dezvoltă o pricepere şi o predispoziţie pentru tehnicile contrapunctului, cărora li se acorda o importanţă deosebită în oraşul lui Bach şi Mendelssohn – Leipzig.

La întoarcerea în Transilvania i se oferă postul vacant de organist la Biserica Neagră. Din acest moment rămâne fidel oraşului natal. Aici activează nu doar în calitate de cantor şi organist ci şi ca dirijor al corului bisericesc de elevi. În 1907 Lassel cântă pentru prima dată la Braşov o cantată de Bach. Corul bisericesc de elevi îl organizează în 1894, după modelul celui de la Leipzig. De asemenea este dirijorul Reuniunii Corale Bărbăteşti şi profesor de muzică. Străluceşte ca organist şi este renumit pentru improvizaţiile la orgă.

Veneraţia sa pentru Bach se poate recunoaşte în unele din piesele sale pentru orgă, dar în mod deosebit în Pasiunea după Matei op. 23, care a rămas neterminată. În 1900 pune pe note psalmul 42 „Cum doreşte un cerb izvor de apă”, care devine corul introductiv al părţii a doua a Pasiunii după Matei. În locul orchestrei Lassel introduce orga, gândindu-se probabil la posibilităţile limitate de care dispuneau comunităţile evanghelice mai mici. Pasiunea după Matei nu o gândeşte doar pentru a fi interpretată la Biserica Neagră din Braşov- chiar dacă partita pentru orgă este scrisă pentru orga Buchholz. Numeroase cântece şi coruri (religioase sau laice) s-au dovedit a fi cântece uşor cantabile.


Ediţia a VIII-a, 2010


[Click aici] pentru programul complet al ediţiei a VIII-a şi biografiile compozitorilor braşoveni a căror piese au fost interpretate în 2010.


Premiera Concertului pentru violoncel şi orchestră de Paul Richter

Joi, 14 octombrie 2010, a avut loc la Cercul Militar Braşov premiera absolută a Concertului pentru violoncel şi orchestră a compozitorului braşovean Paul Richter.

Orchestrei Filarmonicii Braşov, condusă la pupitrul dirijoral de maestrul Cristian Mandeal, i s-a alăturat violoncelistul Götz Teutsch pentru acest eveniment atât de semnificativ pentru oraşul Braşov.

Sala coloanelor s-a umplut, spre bucuria organizatorilor, de publicul braşovean.


Ediţia a VIII-a, 2009

 

 

Valori braşovene redate braşovenilor

Începând din anul 2003, când a luat fiinţă acest festival, scopul său a fost să redescopere valorile muzicale care aparţin Braşovului: compozitori, interpreţi, constructori de instrumente, instituţii muzicale.

Elementul comun al manifestărilor festivalului îl reprezintă un omagiu adus oraşului Braşov. Din fericire oraşul nostru a fost binecuvântat de-a lungul timpului cu muzică şi muzicieni de foarte bună calitate, fie ei muzicieni la Gimnaziu, la Biserică, apoi prin intermediul burgheziei dornice de afirmare, prin asociaţiunile sec. XIX, sau prin instituţiile culturale din prezent.

Festivalul işi propune continuarea tradiţiei anilor precedenţi cum ar fi prezentarea unor lucrări în primă audiţie, dar şi introducerea unor elemente noi: prezentarea unor instrumente istorice in noul Muzeu al Civilizaţiei Urbane, repunerea în funcţiune a clopotului din turnul Casei Sfatului, proiecţii video în Biserica Neagră.

Însemnătatea festivalului „Musica Coronensis” constă în faptul că acesta propune valoroasa moştenire a braşovenilor şi a muzicii din Transilvania, din acest punct de vedere festivalul fiind unic în ţară.

În ediţia numărul VII, care se va desfăşura între 15-18 octombrie 2009, veţi găsi un program variat, cuprinzând concerte şi manifestări interculturale, cum ar fi:  dialogul muzicienilor  din generaţii diferite, istoria muzicii din Biserica Neagră, precum şi marea misă în re minor de Anton Bruckner (în primă audiţie în România).

În anul 2010, Braşovul va sărbători 775 de ani de la atestarea documentară în catalogul Ninivenses (anul 1235). Biserica Neagră are în inventarul ei o carte de cântari de psalmi din sec. al XIV-lea, atestând astfel că muzica a fost din totdeauna prezentă în acest oraş şi că acestei tradiţii i se cuvine respectul nostru. Vă invităm cu drag la concertele din cadrul festivalului MUSICA CORONENSIS şi sperăm să putem cinsti astfel munca braşovenilor din alte secole.

 

Steffen Schlandt, coordonator festival

"Clopotul uitat" - Îţi mai aminteşti de sunetul din turn?

MUSICA CORONENSIS, ediţia a VII-a

Musica Coronensis – valori braşovene redate braşovenilor. Departe de a fi o preocupare gen „l’art pour l’art”, festivalul are în vedere muzica cetăţii Corona de altădată, valorificând-o pentru Braşovul, Brásso-ul, Kronstadt-ul de azi, fiind preocupat de perspectivele muzicii din oraşul nostru.

Biserica Evanghelică C.A. Braşov continuă tradiţii ale saşilor  în Braşovul de astăzi, festivalul Musica Coronensis fiind un exemplu în acest sens. Un impact deosebit îl are stagiunea concertelor de orgă lansată în 1953 în Biserica Neagră, care a înregistrat în cea de a 57-a ediţie din această vară un număr mediu de 180 de vizitatori la cele 36 de audiţii prezentate – un succes de prim rang în Europa. Orga Buchholz, care tocmai a împlinit vârsta de 170 de ani, este un simbol al valorificării unor tradiţii specifice spaţiului etnic şi religios pentru braşovenii zilelor noastre, însemnând totodată o atracţie pentru turiştii de pretutindeni.

Valorile culturale evanghelice cuprind, pe lîngă muzica bisericească şi Biserica Neagră în calitatea ei de cel mai mare monument gotic din sud-estul Europei şi alte domenii cu valori comparabile. Menţionăm tezaurul obiectelor de cult, textile şi metale preţioase, dar şi arhiva parohială, cu o importanţă care depăşeşte raza oraşului nostru şi a Ţării Bârsei, fiind prima instituţie de gen din ţară a cărei fonduri sunt accesibile online.

Rădăcinile tradiţiei săseşti sunt profund religioase. Spiritul credinţei evanghelice îndeamnă comunitatea credincioşilor să recunoască darurile primite de la Dumnezeu, să le valorifice, mulţumindu-I, nu doar în cadrul acestei comunităţi ci deschizându-se  întregii comunităţi creştine a locului,  comunităţii civice  locale în ansamblul ei.

Proiectele noastre viitoare îşi propun să redea braşovenilor valorile braşovene.

 

Christian Plajer, Prim-preot al Bisericii Negre